Near the Pond feat. Bent Clausen (US/SE/DK) – 8. marts 2023
Sammen med legendariske Bent Clausen demonstrerer denne gruppe en stærk og fremadstormende musik på nutidens jazzscene!
Kirk Knuffke – Cornet, Vocal
Thommy Andersson – Bass
Josefine Cronholm – Vocal/Percussion
Bent Clausen – Drums/Vibraphone
Knuffke og Andersson har arbejdet sammen i flere projekter gennem årene, og sammen med Josefine Cronholm udforsker de her deres tværkontinentale venskaber og kulturelle udvekslinger i et projekt inspireret af den svensk-amerikanske forfatter Carl Sandburgs litterære værker.
Musikerne besidder alle en stærk personlig stemme og teknisk virtuositet, der balancerer både det eksperimenterende og fundamentale med innovation og tradition.
Trioen skal i forbindelse med turnéen i 2023 indspille et nyt album med Bent Clausen
Kirk Knuffke – Kornet, Vokal // Thommy Andersson – Bas // Josefine Cronholm – Vokal/Percussion // Bent Clausen – Trommer, Vibrafon
Kirk Knuffke er en New York kornetspiller, der fornylig blev kåret som verdens bedste på sit instrument i Downbeat Magazine og er bredt anerkendt som en af de bedste improviatorer i sin generation.
Josefine Cronholm er en internationalt kendt svensk aktiv sanger, komponist, tekstforfatter og improvisator, der, udover sine egne bands, er kendt for sit arbejde med Marilyn Mazur, John Taylor, Django Bates mm.
Thommy Andersson er en bas- og cellospiller. Han har samarbejdet om utallige projekter over hele verden. Blandt dem er Pierre Dørge & New Jungle Orkester, Marilyn Crispell og Lelo Nika mm.
Bent Clausen har været omkring mange forskellige musikalske eventyr med som trommeslager og vibrafonafspiller gennem de seneste 40 år, hvor han bl.a. har spillet med New Jungle Orchestra, Tom Waits, Elvis Costello og John Tchicai.
“The combination of the more “Nordic” songs and the more “American” is an almost unbeatable combination, which is extremely successful.” salt peanuts 2021
“The most notable qualities of this set are the balances finely struck between tentativeness and assertiveness, between reflection and improvisatory fire.” Jazz Journal, 2021